Výrobce autobusů SOR Libchavy představil prototyp elektrobusu a hybridní autobus

6. 4. 2010

Automobilka SOR Libchavy, spol. s r.o. na veletrhu Autotec 2010 v premiéře představila prototyp svého vlastního elektrobusu a kloubového autobusu s hybridním pohonem využívající systém firmy Allison.

„Výroba elektrobusu a autobusu s hybridním pohonem jsou součástí růstové strategie, jejímž cílem je dále posilovat pozici významného evropského výrobce v oboru silniční hromadné osobní dopravy. Základem této strategie je soustavná modernizace a zásadní důraz na sledování nových trendů v systémech pohonů se zaměřením na ekologičnost pohonů,“ uvedl ing. Jaroslav Trnka generální ředitel SOR. „Cílem prodeje našich nových autobusů jsou zejména  aglomerace s velkou ekologickou zátěží. Jsem přesvědčen o tom, že tyto ekologické autobusy uspokojí požadavky zákazníků a významně přispějí ke zvyšování standardu bezpečnosti a komfortu pro cestující,“ dodal.
Elektrobus s označením EBN 10,5 vyvinul SOR ve spolupráci s dodavatelem elektrické výzbroje – firmou Cegelec, a.s. a DP Ostrava a.s., který bude zároveň prvním uživatelem tohoto vozidla. Elektrobus již byl podroben základním testům včetně zkušebního provozu a vše nasvědčuje tomu, že původní záměr nabídnout plnohodnotný dopravní prostředek se zdařil.
Dojezdová vzdálenost v závislosti na provozních podmínkách se pohybuje v rozmezí 80 až 150 km na jedno nabití akumulátorů. Elektrobus je vybaven elektromotorem o trvalém výkonu 120 kW, 180 lithium-iontovými články a elektronickou regulací s rekuperací. Akumulátory se dobijí při standardním postupu 8 hodin nebo je možné využít rychlonabíjení, které trvá pouhé 4 hodiny. Při dílčím dobíjení využívající odstavné přestávky se dojezd a využití elektrobusu může podstatné prodloužit.  Celková obsaditelnost elektrobusu je 85 míst, z toho 28 pro sedící cestující. Uspořádání pohonu (AKU, měnič atd.), které je v zadní části, umožňuje nabídnout různé unifikované délkové varianty. Elektrobus je dnes majetkem Dopravního podniku Ostrava a.s., kde je také zkoušen a provozován.
Součástí letošních dodávek autobusů pro Dopravní podnik hl. města Prahy a.s. jsou také kloubové autobusy s hybridním pohonem SOR NBH 18. Tento systém, kombinující klasický naftový motor, elektromotor a akumulátory, využívá rekuperovanou energii při brzdění opět pro rozjezd.  Tímto způsobem dochází k úspoře paliva zvláště v městském provozu při častých zastávkách a rozjezdech. Dle způsobu a náročnosti provozu činí úspora okolo 20 % paliva oproti nasazení klasického vozu. Autobus vychází koncepčně z již dodávaných kloubových autobusů SOR NB 18. Použitá technologie od firmy Allison je založena na paralelním hybridním pohonu, tzn. že naftový motor je přímo mechanicky spojen přes speciální převodovku s elektromotorem na zadní hnací nápravu.
Z dalších exponátů představuje SOR na veletrhu celonízkopodlažní trolejbus s označením TNB 12, který také již nabízí i v kloubové verzi. Karoserie opět vychází ze sériově vyráběných, čímž je zabezpečena pro uživatele maximální unifikovanost dílů s naftovou verzí. Jako prototyp vystavuje SOR první nízkopodlažní třínápravový meziměstský autobus SOR CN 13,5 pro více vytížené linky s řízenou třetí nápravou.
Malý autobus SOR CN 8,5 je naopak určen pro méně obsazené spoje, avšak současně nabízí komfort běžného autobusu. Vozidlo umožňuje nízkopodlažní nástup pro celkem 57 cestujících včetně 25 sedících.  Vyrábí se také verze s automatickou převodovkou pro městský provoz. Předností tohoto autobusu je opět unifikace se stávajícím výrobním programem a také nízká spotřeba paliva, která byla jedním z kritérií při konstrukci tohoto autobusu.

Firma SOR Libchavy, spol. s r.o. je v současnosti 2. největším výrobcem autobusů v ČR. Vyrábí autobusy v délkách 8,5 m, 9,5 m, 10,5 m, 12 m, 13,5 m a 18 m v provedení městském, meziměstském, turistickém, nízkopodlažním městském a nízkopodlažním meziměstském s obsaditelností od 24 až po 57 sedících cestujících. Firma vyváží své produkty do více jak 11 evropských zemí jako jsou Slovensko, Rusko, Srbsko, Polsko, Moldávie, Ukrajina, Chorvatsko, Bulharsko, Dánsko, Estonsko, Lotyšsko a Belgie.
Roční produkce v roce 2009 dosáhla celkového počtu 437 autobusů, když z toho bylo 244 kusů meziměstských autobusů, 165 kusů městských autobusů, 10 kusů turistických autobusů a 18 kusů autobusů na CNG. Z uvedených počtů je patrné, že nové městské celonízkopodlažní autobusy SOR se stále více prosazují u dopravců, což byl záměr vedení firmy při zavedení těchto autobusů do výrobního programu.
Firma vyrábí autobusy na základě vlastní konstrukce a úspěšně uvádí na trh nové produkty. V roce 2006 byly představeny 2 nové prototypy celonízkopodlažních vozidel. V roce 2007 zahájila firma výrobu ekologických autobusů na zemní plyn (CNG), v roce 2008 připravila firma prototyp trolejbusu a v roce 2010 představuje elektrobus, hybridní autobus, malokapacitní nízkopodlažní autobus délky 8,5 m a také třínápravový Low Entry autobus SOR CN 13,5.
Společnost SOR v posledních letech masivně investuje do svého rozvoje, když roční investice dosahují úrovně zhruba 100 mil. Kč. Již dříve byla zprovozněna zcela nová lakovna splňující nejpřísnější ekologické parametry dále svařovna a také zákaznické centrum, kde je v nových prostorách prodejna náhradních dílů a školící a servisní středisko. Společnost SOR je od roku 2005 součástí konsolidovaného celku skupiny J&T a od roku 2009 je  součástí skupiny ENERGETICKÝ A PRŮMYSLOVÝ HOLDING.
V letošním roce byla společnost SOR Libchavy spol. s r.o. vyhodnocena v rámci hodnocení 100 obdivovaných firem ČR na druhém místě v oblasti automobilového průmyslu a jako nejobdivovanější firma Pardubického kraje.